Skip to main navigation Skip to main content Skip to page footer

Εργαστήριο Ειδικής Αγωγής και Συμβουλευτικής της Οικογένειας

ΚΥΡΙΑ ΔΡΑΣΗ ΤΟΥ ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟΥ

ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ ΕΙΔΙΚΗΣ ΑΓΩΓΗΣ ΚΑΙ ΣΥΜΒΟΥΛΕΥΤΙΚΗΣ ΤΗΣ ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑΣ

 

Το εργαστήριο Εργαστήριο Ειδικής Αγωγής και Συμβουλευτικής της Οικογένειας ιδρύθηκε το 2016, στο Τμήμα Φιλοσοφίας, Παιδαγωγικής και Ψυχολογίας, ενώ έλαβε γενναιόδωρη χρηματοδότηση διάρκειας 3 ετών (από 1.2.2022 – 31.1.2025) από το Κοινωφελές Ίδρυμα Ωνάση, με στόχο αφενός την διεξαγωγή συστηματικής εφαρμοσμένης έρευνας στο πεδίο του αυτισμού και αφετέρου την ψυχολογική και παιδαγωγική υποστήριξη παιδιών με Διαταραχή Αυτιστικού Φάσματος (ΔΑΦ) και των οικογενειών τους, προσφέροντας θεραπευτικές υπηρεσίες βασισμένες στο θεωρητικό υπόβαθρο της Συστημικής Ανάλυσης της Συμπεριφοράς. Η Συστημική Ανάλυση Συμπεριφοράς προκύπτει από τον συγκερασμό στο συνδυασμό δύο επιστημολογικών παραδειγμάτων: της Ανάλυσης της Συμπεριφοράς και της Γενικής Θεωρίας Συστημάτων. 

    Αυτό το έργο μπορεί να θεωρηθεί σημαντικό τόσο για την επιστημολογική και ερευνητική  συνεισφορά του, όσο και για τον κοινωνικό του αντίκτυπο, καθώς απευθύνεται κυρίως σε  οικογένειες με χαμηλό κοινωνικοοικονομικό υπόβαθρο.Είναι άξιο αναφοράς ότι η προσπάθεια αυτή υλοποιείται στη Φιλοσοφική Σχολή του πρώτου

ανώτατου εκπαιδευτικού ιδρύματος που λειτούργησε και λειτουργεί στην Ελλάδα, του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών, με μακρά παράδοση αριστείας. Η υποστήριξη του έργου του Εργαστηρίου, από δύο πολύ σημαντικούς φορείς – το ΕΚΠΑ και το Ίδρυμα Ωνάση – διασφαλίζει την ποιότητα των παρεχόμενων θεραπευτικών και εκπαιδευτικών υπηρεσιών.

   Ιδρύτρια και Εκτελεστική Διευθύντρια του Εργαστηρίου και του έργου είναι η Καθηγήτρια κ.  Αγγελική Γενά, ερευνήτρια με σημαντική συνεισφορά στον τομέα της Διαταραχής Αυτιστικού Φάσματος. Η καθηγήτρια, κ. Αγγελική Γενά, είναι επίσης μέλος των Επιτροπών Ακαδημαϊκών Συμβούλων του Ιδρύματος Ωνάση (Επιχορηγήσεις προς Έλληνες και Αλλοδαπούς) και μέλος της Συμβουλευτικής Επιτροπής του Τμήματος Ειδικής Αγωγής του Ιδρύματος.

Για την επίτευξη των στόχων του Eργαστηρίου, κρίνεται υψίστης σημασίας η άρτια στελέχωση του Εργαστηρίου από επιστήμονες με άρτια εξειδίκευση στη θεωρία και τις εφαρμογές του συστημικού, συμπεριφορικού-αναλυτικού θεραπευτικού μοντέλου, ώστε να διασφαλίζεται η παροχή βέλτιστων υπηρεσιών αξιολόγησης, διάγνωσης, θεραπείας και εκπαίδευσης. Η παροχή βέλτιστων υπηρεσιών προϋποθέτει αφενός διεπιστημονική προσέγγιση και αφετέρου στενή σύνδεση θεωρίας, έρευνας και θεραπευτικών πρακτικών. Επιπλέον, στο Εργαστήριο διασφαλίζεται η χρήση στα ώστε να προσφέρει σύγχρονες υπηρεσίες αξιολόγησης, διάγνωσης, θεραπείας και εκπαίδευσης,στα πιο σύγχρονα και έγκυρα εργαλεία αξιολόγησης και διάγνωσης για σκοπούς ψυχολογικής και εκπαιδευτικής αξιολόγησης.

   Οι εξειδικευμένοι ειδικοί παιδαγωγοί και θεραπευτές θα πρέπει να είναι σε θέση να παρέχουν:

● Αποτελεσματική και αξιόπιστη αξιολόγηση των αναγκών του παιδιού με διεπιστημονική προσέγγιση.

● Αξιολόγηση των αναγκών της οικογένειας όπως υπαγορεύεται από τις Αρχές της Ψυχοεκπαίδευσης και της Συστημικής Θεραπείας Οικογένειας

● Ένα πλαίσιο θεραπευτικής παρέμβασης που εξασφαλίζει τόσο την ειδική εκπαίδευση όσο και τη θεραπευτική αντιμετώπιση σύνθετων ψυχολογικών αναγκών που μπορεί να αντιμετωπίσουν τα παιδιά με Αναπηρία ή και Ειδικές Εκπαιδευτικές Ανάγκες

● Συμβουλευτική γονέων και ψυχοεκπαίδευση, δεδομένου ότι η οικογένεια αποτελεί τον «πυρήνα» της ταυτότητας του παιδιού και παρέχει στο παιδί την ασφάλεια και την υποστήριξη που χρειάζεται για να αποκτήσει ψυχική ανθεκτικότητα.

● Συνεργασία με το σχολικό πλαίσιο, όπου ανήκουν όλα τα παιδιά ανεξάρτητα από τη σοβαρότητα των δυσκολιών τους. Σκοπός των σχολικών παρεμβάσεων είναι να διασφαλιστεί ότι το σχολείο θα αποτελέσει σημείο αναφοράς για την εκπαιδευτική, καθώς και ψυχολογική και κοινωνική ωρίμαση του παιδιού. Το σχολείο παρέχει μοναδικές ευκαιρίες κοινωνικής ένταξης και συναισθηματικής ωρίμασης που προετοιμάζουν το παιδί για την ένταξή του στα κοινωνικά πλαίσια, στα οποία καλούνται να συμμετάσχουν οι ενήλικες.

Η υποστήριξη του Ιδρύματος Ωνάση ήταν καθοριστική για την επίτευξη των προαναφερθέντων στόχων και για τη διασφάλιση του φιλανθρωπικού προσανατολισμού του Εργαστηρίου. Όλες οι αξιολογήσεις και οι παρεμβάσεις παρέχονταν δωρεάν κατά τη διάρκεια της χορηγίας.