Skip to main navigation Skip to main content Skip to page footer

Εργαστήριο Ειδικής Αγωγής και Συμβουλευτικής της Οικογένειας

ΚΥΡΙΑ ΔΡΑΣΗ ΤΟΥ ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟΥ

ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ ΕΙΔΙΚΗΣ ΑΓΩΓΗΣ ΚΑΙ ΣΥΜΒΟΥΛΕΥΤΙΚΗΣ ΤΗΣ ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑΣ

 

Χρηματοδοτούμενο έργο σε εξέλιξη

 

Το εργαστήριο έχει λάβει γενναιόδωρη χρηματοδότηση από το Ίδρυμα Ωνάση για την υποστήριξη παιδιών με Διαταραχή Αυτιστικού Φάσματος (ΔΑΦ) και των οικογενειών τους, προσφέροντας θεραπευτικές υπηρεσίες βασισμένες στο θεωρητικό υπόβαθρο της Συστημικής Ανάλυσης Συμπεριφοράς. Η Συστημική Ανάλυση Συμπεριφοράς βασίζεται στο συνδυασμό δύο επιστημολογικών παραδειγμάτων: της Πειραματικής Ανάλυσης Συμπεριφοράς ή Ανάλυσης Συμπεριφοράς και της Γενικής Θεωρίας Συστημάτων.

Αυτό το έργο μπορεί να θεωρηθεί σημαντικό τόσο για την επιστημολογική και ερευνητική συνεισφορά του, όσο και για τον κοινωνικό του αντίκτυπο, καθώς απευθύνεται κυρίως σε οικογένειες με χαμηλό κοινωνικοοικονομικό υπόβαθρο. 

Είναι άξιο αναφοράς ότι η προσπάθεια αυτή υλοποιείται στη Φιλοσοφική Σχολή του πρώτου ανώτατου εκπαιδευτικού ιδρύματος που ιδρύθηκε στην Ελλάδα, του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών, με μακρά παράδοση αριστείας. 

Τόσο η χρηματοδότηση όσο και τα εκπαιδευτικά ιδρύματα που υποστηρίζουν αυτό το έργο παρέχουν εγγύηση για την ποιότητα των θεραπευτικών και εκπαιδευτικών υπηρεσιών που προσφέρονται στο Εργαστήριο με στόχο την υποστήριξη των παιδιών με ΔΑΦ και των οικογενειών τους, μέσω μιας συστημικής-ολιστικής προσέγγισης που στοχεύει στην προσαρμογή των νηπίων, των παιδιών και των εφήβων στα κύρια συστήματα στα οποία αναπτύσσονται και αλληλεπιδρούν - κυρίως στις οικογένειές τους και στο σχολικό πλαίσιο.

Ιδρυτής και Εκτελεστική Διευθύντρια του Εργαστηρίου και του έργου είναι η Καθηγήτρια κ.  Αγγελική Γενά, ερευνήτρια με σημαντική συνεισφορά στον τομέα της Διαταραχής Αυτιστικού Φάσματος. Η καθηγήτρια, κ. Αγγελική Γενά, είναι επίσης μέλος των Επιτροπών Ακαδημαϊκών Συμβούλων του Ιδρύματος Ωνάση (Επιχορηγήσεις προς Έλληνες και Αλλοδαπούς) και μέλος της Συμβουλευτικής Επιτροπής του Τμήματος Ειδικής Αγωγής του Ιδρύματος. 

Για την επίτευξη των στόχων του εργαστηρίου, κρίνεται υψίστης σημασίας η άρτια στελέχωση του Εργαστηρίου. ώστε να προσφέρει σύγχρονες υπηρεσίες αξιολόγησης, διάγνωσης, θεραπείας και εκπαίδευσης, κάτι το οποίο απαιτεί τη συνεργασία εξειδικευμένων ερευνητών, θεραπευτών και ειδικών παιδαγωγών, καθώς και πρόσβαση στα πιο σύγχρονα εργαλεία αξιολόγησης και διάγνωσης για σκοπούς ψυχολογικής και εκπαιδευτικής αξιολόγησης.  Οι εξειδικευμένοι ειδικοί παιδαγωγοί και θεραπευτές θα πρέπει να είναι σε θέση να παρέχουν:

  • Αποτελεσματική και αξιόπιστη αξιολόγηση των αναγκών του παιδιού με διεπιστημονική προσέγγιση.
  • Αξιολόγηση των αναγκών της οικογένειας όπως υπαγορεύεται από τις Αρχές της Θεραπείας Οικογενειακών Συστημάτων – μία πιο επιστημονική και ενημερωμένη ψυχολογική προσέγγιση στη λειτουργία της οικογένειας.
  • Ένα πλαίσιο θεραπευτικής παρέμβασης που εξασφαλίζει τόσο την ειδική εκπαίδευση όσο και τη θεραπευτική αντιμετώπιση σύνθετων ψυχολογικών αναγκών που μπορεί να αντιμετωπίσουν τα παιδιά με Αναπηρία και Ειδικές Εκπαιδευτικές Ανάγκες
  • Συμβουλευτική γονέων και ψυχοεκπαίδευση, δεδομένου ότι η οικογένεια αποτελεί τον «πυρήνα» της ταυτότητας του παιδιού και παρέχει στο παιδί την ασφάλεια και την υποστήριξη που χρειάζεται για να αποκτήσει ψυχική ανθεκτικότητα.
  • Συνεργασία με το σχολικό πλαίσιο, όπου ανήκουν όλα τα παιδιά ανεξάρτητα από τη σοβαρότητα των δυσκολιών τους. Σκοπός των σχολικών παρεμβάσεων είναι να διασφαλιστεί ότι το σχολείο θα αποτελέσει σημείο αναφοράς για την εκπαιδευτική, καθώς και ψυχολογική και κοινωνική ωρίμαση του παιδιού.  Το σχολείο παρέχει μοναδικές ευκαιρίες κοινωνικής ένταξης και συναισθηματικής ωρίμασης που προετοιμάζουν το παιδί για την ένταξή του στα κοινωνικά πλαίσια, στα οποία καλούνται να συμμετάσχουν οι ενήλικες.

Η υποστήριξη του Ιδρύματος Ωνάση είναι καθοριστική για την επίτευξη των προαναφερθέντων στόχων και για τη διασφάλιση του φιλανθρωπικού προσανατολισμού του Εργαστηρίου. Όλες οι αξιολογήσεις και οι παρεμβάσεις παρέχονται δωρεάν.